Når man planlægger bogbloggertræf #1

081

En af kagerne fra sidste års bogbloggertræf

Der går utrolig meget tid forud for et arrangement som bogbloggertræf. Jeg tænkte, at det kunne være lidt sjovt for jer at få lov at komme med “bag kulisserne.” I hvert fald kunne jeg godt tænke mig at fortælle om det.

Det første vi gjorde i år var, at aftale et møde for at finde ud af ting som dato, tema, hvem der gør hvad, hvordan indbydelsen skal se ud, hvornår der skal være hvilke frister osv. En af de ting, der kommer op at vende på sådan et møde er selvfølgelig også, hvordan man forholder sig til alle de forventninger tidligere deltagere har. Kan man nu gøre det godt nok? Hvad nu, hvis der bliver færre bøger i bookiebags’ne? Hvad hvis kagen ikke bliver lige så flot? Vil virksomhederne stadig samarbejde med os? Der er ikke meget andet at gøre end at ignorere alle de nagende spørgsmål og så bare begynde at arbejde på tingene.
Vi mødtes første gang omkring maj måned, hvor vi besluttede os for at holde fast i sidste lørdag i september. Vi fik fordelt opgaverne imellem os og blev enige om, hvem der skulle kontakte hvem osv. Det var også på dette møde, vi fandt ud af, hvem vi gerne ville have til at komme og holde oplæg. Der var flere gode forslag oppe at vende og vi var bestemt ikke beskedne! Vi endte med et par gode bud og bestemte os for at arbejde videre med dem.

Herefter gik Karin i gang med at lave udkast til invitationen og da vi landede på en, alle var tilfredse med (det var nu ikke så svært) blev den uploadet og der blev lagt indlæg ud på vores blogs. Så var vi ligesom igang. Herefter var det simpelthen “bare” at gennemgå vores liste over sponsorer og kontakte dem en efter en. Sådan en liste er utrolig lang og tæller langt fra kun forfattere og forlag. Vi har også haft fat i firmaer der gør sig i temafester, supermarkedskæder og jeg ved snart ikke hvad. Heldigvis har de fleste været rigtig søde til at svare (hurtigt) tilbage hvadenten det har været med et ja eller et nej. Det betyder rigtig meget, at vi får svar fra folk, for det er svært helt at finde ud af, hvornår man skal kontakte den næste – tænk nu, hvis man ender med at stå med to ens tilbud på f.eks. kød? Der er trods alt grænser for, hvor meget vi skal bruge. Jeg tør ikke engang gætte på, hvor mange mails vi har sendt ud – nogle har været meget realistiske (dem til forlag og forfattere), mens andre har været noget mere alternative og grænsende til det umulige. Vi er gået ud fra devisen om, at der ikke skete noget ved at prøve.

Imens alt det her med sponsorerne har stået på, har vi lige så stille kunnet følge med i, hvordan tilmeldingerne tikkede ind. Til at starte med gik det stærkt, og så nåede vi lidt en død periode, indtil de igen strømmede ind hen mod slutningen af tilmeldingsperioden. Det er ret sjovt at følge med i løbende. Vi har også haft begivenheden på facebook oprettet, hvor folk har kunnet melde sig til, så andre havde en idé om, hvem og hvor mange der var interesserede og så der var mulighed for at snakke sammen ift. samkørsel. Tilmeldingen derinde var uofficiel, men den gav alligevel et godt billede af, hvor mange tilmeldinger vi kunne forvente. underskrift

 

6 thoughts on “Når man planlægger bogbloggertræf #1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CommentLuv badge