Anmeldelse #440: Aldrig for altid

Aldrig for altid – Helle Kaare Lindberg

En ærlig og rå fortælling om sugardating blandt unge.
Den her bog skildrer teenagepigen Tildes liv, og det gør den ret fint. Den tager fat i nogle emner, der er vigtige og aktuelle. Tildes liv er på ingen måde let, og det er måske også derfor fristelsen lynhurtigt bliver for stor, da hun øjner muligheden for at tjene nogle gode penge. Det starter med billeder for penge, men det ender selvfølgelig et helt andet sted.

Det, jeg synes bogen kan er, at illustrere tankegangen hos et ungt menneske, der virkelig er desperat. Både efter penge, men så sandelig også kærlighed. Samtidig viser den også den moral, Tilde har, for hun ved godt, det måske ikke er helt smart hvad hun har gang i. Hun vælger meget bevidst at tie om det overfor bedsteveninden. Og netop deres forhold er faktisk et af mine få kritikpunkter. Det er rigtig fint beskrevet, men jeg synes det halter lidt med svarene til sidst i bogen.

Bogen er fortalt i et let sprog, der gør at man sagtens kan være med fra folkeskolen. Det vil være en fin bog til danskundervisningen, da den  ikke bliver direkte belærende, men bare fortæller om tingene som de er. Det er ikke kun sugardating, bogen tager op, det er også det at vokse op som barn af en misbruger, at kæmpe med veninderne og hvad man nu ellers har at tænke på i 9.-10. klasse.

Bogen får en klar anbefaling med på vejen herfra, og jeg vil glæde mig til at se, hvad det næste der kommer fra forfatteren bliver.

Første linje:
Som lille drømte hun om at blive berømt.

”Jeg har virkelig glædet mig til at møde dig,” siger han og smiler. Hun tager en slurk af champagnen. Hænderne ryster omkring glasset. Der er alligevel stor forskel på virkeligheden og på nettet, når det kommer til dates.”

ALDRIG FOR ALTID er en tankevækkende fortælling om 16-årige Tilde, der fristes til at sælge nøgenbilleder på nettet. Selvom pengene er gode, er det ikke nok,og hun forvilder sig ud i et grænseland, hvor hun ikke længere kender sig selv.