Anmeldelse #436: Whisper Network

Whisper Network – Chandler Baker

Kvindefællesskaber i en mandsdomineret verden. Me too set indefra.
Det her var en bog, jeg tog med hjem fra en bibliotekstur uden at vide noget som helst om den. Jeg havde læst første side, men det var det. Det er sjældent, en bog fanger mig på den her måde fra side et af. Den tog mig alligevel lidt tid at læse, fordi det er sådan en, man virkelig har brug for tid til at reflektere over. Jeg ærgrede mig gul og blå over, at det var en biblioteksbog, og jeg derfor ikke kunne strege ud i den. Den ville have været fyldt med farver, hvis jeg havde måttet det i hvert fald.

Noget af det, der også fangede mig ved bogen var, at der bag på var et blurb, der kaldte bogen for en me too-bog, og det syntes jeg lød spændende. Og det er i høj grad en bog, der handler om me too-bevægelsen. Den handler om, hvordan kvinder behandler hinanden, både om det søsterskab, der kan opstå, men også den mistillid, der kan være. Det var alt sammen ret interessant. Hele historien har selvfølgelig en mand, Ames, som omdrejningspunkt. Det er uvist, hvad han har eller ikke har gjort, men det er med til at forstærke følelsen, som de her kvinder går med. Nogle tror én ting, andre tror noget andet. Det var som læser rigtig spændende at følge med i.

Skrivestilen betyder meget for netop den her bog, synes jeg. Der er respekt i den måde hver kvindes historie er fortalt på, hvilket bare er så vigtigt. Der er masser af fine observationer og samtaler, og jeg følte mig hele tiden lidt klogere på kvindekulturen i en mandsdomineret verden. Jeg har efterfølgende tænkt meget over bogen, og har taget en hel masse med fra den.

Om bogen lige var noget for mig, det ved jeg faktisk ikke. Var det en to-stjernet oplevelse? En fem-stjernet? Jeg har ingen anelse! Jeg ved bare, at det er en bog, du bør sætte tid af til at læse – både som kvinde og som mand.

Første linje:
If only you’d listened to us, none of this would have happened.

Four women learn their boss (a man who’s always been surrounded by rumors about how he treats women) is next in line to be CEO—what will happen when they decide enough is enough?

Sloane, Ardie, Grace, and Rosalita are four women who have worked at Truviv, Inc., for years. The sudden death of Truviv’s CEO means their boss, Ames, will likely take over the entire company. Ames is a complicated man, a man they’ve all known for a long time, a man who’s always been surrounded by…whispers. Whispers that have always been ignored by those in charge. But the world has changed, and the women are watching Ames’s latest promotion differently. This time, they’ve decided enough is enough.

Sloane and her colleagues set in motion a catastrophic shift within every floor and department of the Truviv offices. All four women’s lives—as women, colleagues, mothers, wives, friends, even adversaries—will change dramatically as a result.
“If only you had listened to us,” they tell us on page one, “none of this would have happened.”