Anmeldelse #435: PS. Jeg elsker dig for evigt

PS. Jeg elsker dig for evigt – PS. Jeg elsker dig #2 – Cecelia Ahern

Anmeldereksemplar fra forlaget.

Årets bedste bog? Vidunderlig efterfølger
Det her var bogen, jeg ikke vidste, jeg manglede. Den var simpelthen så fin, noget af det fineste, jeg længe har set. Mit eksemplar er fyldt med understregninger og endda kommentarer i margen.

PS. Jeg elsker dig er nok den bog, jeg har læst og lyttet til flest gange. Da jeg havde hørt den som lydbog første gang (min første lydbog som voksen i øvrigt), startede jeg den forfra umiddelbart efter. Jeg tror, jeg hørte den tre gange i streg. Jeg var så vild med den, og jeg græd mange tårer. Derfor var det også noget af et pres, der var på den her bog. Jeg ville så gerne kunne lide den, men jeg var også skeptisk og nervøs. Det er trods alt mange år siden, første bog udkom. Det endte med, jeg blev blæst bagover af bogen. Fuldstændigt.

Holly er på en gang den samme, og så alligevel en helt anden person, end sidst vi så hende. Hun har vænnet sig til tilværelsen som enke, men også til en ny dagligdag med Gabriel, hendes nye kæreste. Det er tydeligt, at hendes store tab tidligt i livet har sat sit præg på hende, hendes karaktertræk har ændret sig. Hun er mere eftertænksom og beslutsom nu. Jeg kunne rigtig godt lide hendes måde at håndtere tingene på, og selvom det måske ikke helt var sådan, jeg selv ville have gjort, så virkede det bare så rigtigt og Holly-agtigt. Også Ciara var en parson, jeg nød gensynet med, dog kunne jeg godt have brugt lidt mere af hende og hendes historie.

Bogen er skrevet så fint og bevægende og taler til følelser i os alle. Selvom man ikke har oplevet at miste en ægtefælle, så vil man helt sikkert kunne genkende mange af de følelser, hun taler om. Jeg blev selv mindet om folk, jeg elsker og folk, jeg har mistet. Jeg endte selvfølgelig også med at græde over den her bog, selvom jeg godt havde set tingene komme på forhånd. Nogle af tingene gjorde lige den tand mere ondt end andre. På samme måde, som bogen knuste mit hjerte op til flere gange, sådan helede den det også igen.

Jeg knuselskede den her bog, og fik lyst til at starte forfra på den med det samme, den var slut. Der er langt imellem den her type bøger, som byder på så meget eftertænksomhed og hjerte. Jeg har aldrig rigtig følt, der manglede noget, da vi slap Holly sidst, men nu føler jeg, vi har fået hele hendes historie. Vi har været hele vejen rundt om hende, og det var så fint. Det føles, som om ringen er sluttet nu.

Første linje:
Sigt efter månen, og selv hvis du ikke rammer,
vil du lande blandt stjernerne.

Ordene står på min mands gravsten henne på kirkegården.

PS. Jeg elsker dig for evigt er den længe ventede opfølger til bestselleren PS. Jeg elsker dig af Cecilia Ahern.

Holly er tilsyneladende kommet videre i livet her syv år efter sin mands død og seks år efter, hun fandt hans sidste brev. Hun har fået arbejde i sin søsters luksusgenbrugsbutik og trives fint med at gemme sig lidt for verden.
Da Hollys søster beder hende fortælle historien om PS Jeg elsker dig-brevene til en podcast, siger hun kun modvilligt ja – af frygt for at genåbne gamle sår. Men podcasten får langt mere succes, end nogen kunne have forventet, og pludselig må Holly forholde sig til en række personer, der kontakter hende – alle med en ting tilfælles: De er dødeligt syge og ønsker selv at efterlade missioner til deres kære.
Holly trækkes tilbage i den verden, hun kæmpede så hårdt for at forlade. Men projektet leder hende også ud på en ny livsbekræftende og utrolig rejse og vækker minderne om hendes store kærlighed til live.