Anmeldelse #425: En anonym pige

En anonym pige – Greer Hendricks, Sarah Pekkanen

Anmeldereksemplar fra Gyldendal.

Hurtigt læst thriller om etik, moral og løgne
Jeg ved ikke helt, hvad jeg forventede mig af denne bog, og jeg er også lidt usikker på, hvad jeg egentlig synes om den. På den ene side var den rigtig spændende, men på den anden side udeblev den uhygge, som jeg havde håbet på.

Jessica var egentlig ikke en super karismatisk hovedperson. Hun starter med at lyve allerede i løbet af bogens første par sider. Dr. Shields, som også spiller en stor rolle, var heller ikke en, man lige tænkte, man gerne ville have en kop kaffe med. Vi har altså med en bog at gøre, hvor hverken den ene eller den anden hovedperson er særligt vellidte. Når det så er sagt, så holder man selvfølgelig lidt mere med den ene end med den anden.

Det går hurtigt op for en, at der er noget galt, og man ved selvfølgelig ikke helt hvad. Man bliver viklet ind i det spind af løgne, der langsomt bredes ud gennem bogen, og som netop er omdrejningspunktet. Etik og moral spiller også en central rolle i historien, da det er den undersøgelse, hele bogen er bygget op omkring. Der er lagt op til, at man som læser også selv tager stilling til nogle af de mange spørgsmål, Jessica bliver stillet, men det var ikke noget, der gjorde noget særligt for min læsning.

Jeg var særligt vild med bogens tredje del. Måske fordi det for alvor var her, tingene gik løs. Det var her, der var flest twists, selvom jeg må indrømme, at de ikke rigtig kom bag på mig. Jeg kunne godt have tænkt mig, at bogens handling var skredet lidt hurtigere frem, for starten var ret langsom. Selvom jeg var engageret i bogen, så sad jeg hele tiden og tænkte på, hvornår handlingen for alvor ville begynde at skille sig ud.

Sprogmæssigt havde bogen nogle fejl. Om det var en ringe oversættelse, eller om forfatterne bare har et kludret sprog generelt, det skal jeg ikke kunne sige, men der var nogle sætninger, hvor det var, som om der var byttet rundt på ordene. Det betød ikke så meget for selve oplevelsen, men det bragte mig ud af flowet, når jeg skulle genlæse sætninger for at få meningen med.

På trods af en del kritikpunkter, så var jeg ret godt underholdt undervejs, og den manglende uhygge bidrog til gengæld positivt til min nattesøvn og drømme. Jeg kunne godt lidt bogen og har bestemt også planer om at læse forfatternes tidligere bog, Kvinden mellem os. Jeg havde hørt, at denne skulle være bedre end den første, men det må komme an på en prøve.

*Jeg har valgt ikke at give bogen en bedømmelse*

Da Jessica melder sig til en psykologisk undersøgelse, som ledes af den karismatiske doktor Shields, regner hun bare med at skulle svare på et par spørgsmål, før hun kan indkassere pengene og gå. Jessicas paranoia vokser, da spørgsmålene langsomt bliver mere og mere intime, og hun bliver sendt på suspekte opgaver ude i byen. Hun kender ikke længere grænsen mellem virkeligheden og doktor Shields’ manipulation, og pludselig befinder hun sig i et net af bedrag og begær, hvor løgne er dødsensfarlige.