Anmeldelse #424: Lad mig dø

Lad mig dø – Clare Mackintosh

Anmeldereksemplar fra Forlaget Aronsen.

Enormt spændende thriller om forældreskab, kærlighed og relationer
Jeg er vild med thrillere som denne, hvor man bare sidder på kanten af stolen hele vejen igennem, mens man forsøger at gætte sig til, hvad der er op og ned. Sådan havde jeg det også med denne her. Jeg kan åbenbart blive så spændt på noget, at jeg sidder med helt fugtige øjne, når noget bliver afsløret. Noget, som egentlig ikke er sørgeligt, men bare chokerende og hamrende godt fundet på.

Bogen er fortalt fra tre synsvinkler; Anna, Murray og en ukendt, død person. Det, der virkelig driver denne her bog, er Murray. Han arbejder ved politiet og er den person, der har med denne her sag at gøre. Han var så velskrevet en karakter, og jeg var virkelig optaget af hans historie. Den gik så tæt på, at jeg var nødt til at tage lidt pause fra bogen af og til. Det var på en gang vidunderligt og hårdt.
Annas kapitler var de, der bar det meste af selve mysteriet om forældrenes død. Hun var egentlig ikke specielt likeable, men hun var i virkeligheden nok, som folk er flest, når de har et lille barn og har mistet begge forældre indenfor et år. Den ukendte, døde person irriterede mig i starten rigtig meget, for jeg er ikke meget for det der paranormale, men det endte selvfølgelig med at blive rigtig godt.

Der var indtil flere twists og afsløringer undervejs, og hver eneste gang troede jeg, at jeg havde regnet den ud. Det havde jeg måske også sådan delvist – i hvert fald indtil der så kom det næste store twist. Det er noget af det, Clare Mackintosh gør bedst. Man tror lige, man ved, hvor hun vil hen, og så tager hun det i en helt anden retning. Jeg er vild med det! Det, der gør den her bog endnu bedre er, at det ikke kun er twistene, man skal læse den for. Man skal også læse den, fordi den har et fantastisk persongalleri, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Man skal læse den, fordi den byder på så mange interessante ting i forhold til menneskets psyke. Man skal læse den, fordi man simpelthen bare ikke må gå glip af den!

Politiet sagde det var selvmord.
Anna siger det var mord.
De tager begge fejl.

For et år siden valgte Caroline Johnson brutalt at tage sit eget liv: et chokerende selvmord der var planlagt til at matche hendes mands blot få måneder tidligere. Deres datter Anna har kæmpet med at acceptere deres død lige siden. Nu hvor hun har fået en baby, savner Anna sin mor endnu mere og begynder at sætte spørgsmålstegn ved hendes forældres død. Men ved at rode i fortiden, sætter hun sig selv i fare. Nogle gange er det mere sikkert at lade de døde være.

Tidligere anmeldt af samme forfatter:
Jeg lader dig gå