Anmeldelse #422: Eleanor Oliphant har det helt fint

Eleanor Oliphant har det helt fint – Gail Honeyman

Anmeldereksemplar fra Jentas.

En finurlig og varm fortælling, der dog mangler tempo
Egentlig har jeg set frem til den her bog længe, men det var først da jeg modtag den som anmeldereksemplar fra Jentas, at jeg fik taget mig sammen til at læse den. Der var både noget ved den, som tiltrak mig, men også noget der gjorde, at jeg ikke bare tog hul på den med det første.

Noget af det fine ved den her fortælling er hovedpersonen, Eleanor. Hun starter med at være en af de personer, man ikke rigtig bryder sig om, men langsomt vokser hun på en. Jeg synes, der er lidt coming-of-age over historien, selvom det også på mange måder er en romantisk komedie. Eleanors skæbne er nok det, jeg vil kalde tragikomisk. Hendes opvækst var i hvert fald. Altså den var nok mest tragisk, men det var skrevet på en ret underfundig måde, som bragte smilet frem. Den måde, hun omgås med andre mennesker på er helt speciel og gav også i nogle tilfælde stof til eftertanke.

Det, der trækker ned i bogen for mig er, at jeg ikke syntes der skete helt nok. Sådan har jeg det tit med den her slags historier generelt. Jeg kan sagtens se, at det er interessant, hvordan mennesker udvikler sig, men jeg har brug for, at der også sker mere end det. Der var ganske vist lidt romantik i bogen, men det føltes, som om det skulle komme som en overraskelse, og det gjorde det bare overhovedet ikke. Den måde Eleanor langsomt varmede op på overfor andre mennesker var også rigtig fin, men jeg ville gerne have haft lidt mere end det, især hen mod slutningen.

Jeg fandt historien lidt for langtrukken, selvom den var sød og en rigtig feel-good historie. Den var fint skrevet, men desværre stoppede det der, og det vil ikke blive en af de historier, jeg husker i så lang tid.

Eleanor Oliphant er en social kejtet kvinde, der lever et liv i ensomhed. I hverdagene passer hun sit kontorjob, og weekenderne består af dybfrost-pizza og vodka. Men hun har det helt ’fint’, og ingen har nogensinde fortalt hende, at livet kan være mere end det.

Alting forandrer sig dog, da Eleanor møder Raymond, den kluntede, usoignerede IT-fyr fra kontoret. Da hun og Raymond sammen hjælper Sammy, en ældre herre, der er faldet på fortovet, spirer et venskab gradvist frem mellem dem. Raymond lader sig ikke afskrække af Eleanors ligefremme og til tider uhøflige facon, og det er takket være ham, at Eleanor i sidste ende tør åbne sit eget forrevne hjerte og begynde at læge fortidens dybe sår.

Eleanor Oliphant, der snart kan ses på filmlærredet med Reese Witherspoon som producer, er en på én gang rørende, humoristisk og skæv fortælling om den livsvigtige kontakt mellem mennesker og vejen ud af ensomhed.